úterý 10. června 2014

Kresba březové nymfy

Někdy se dostanu k zajímavému úkolu a o jeden takový se s vámi chci teď podělit. Na jeho počátku stojí fotka a prosba. Na konci pak obrázek víly. Ale pojďme od začátku. Prosba nakreslit jednu dívku jako lesní nymfu.


Zadání bylo z počátku neurčité: nakresli podle fotky mou podobu jako lesní nymfy.
Požadavkem bylo:
  • Poznatelná podoba modelu, především v obličeji. (U většiny mých kreseb mají víly takový posun, že není podoba původního modelu úplně zjevná. Dělají to zvláště oči, které nekreslím. Ale i dalších posunů, které rozvrací a znejisťují jsem se rozhodl pro tentokrát opustit. Podržet se spíše krásna, jako hlavního vyznění obrázku.)
  • Obrázek vhodný i pro veřejné prezentování. (Obvykle kreslím víly nahé, viditelně bez studu a lidského pohledu na věc.) Modelka je přeci jen více stydlivá a nechtěla se prezentovat veřejně nahá, byť skrze kresbu. Dohodli jsme se ale, že nemusí jít o oblečení, spíše o součást těla.

Tak jsme začali spolu hledat, o jakou vílu by mohlo jít. Mělo jít o nymfu, rostlinou vílu, a rostliny mají své specifické barvy a tvary. Z mnoha návrhů, bříza, svlačec, břečťan, třešeň, nakonec zůstalo u břízy. Mne se líbila tím, že je jednoznačně rozeznatelná a umožňovala výrazné prvky, které mohly zakrýt detaily. Protože byly pochybnosti, zda to nebude příliš výrazné, udělal jsem několik prvních náčrtků jako návrh. Nákres umožnil i první možné charakterizace budoucí nymfy.



Tak jsem udělal několik náčrtků, nad kterými už se dá přemýšlet trochu přesněji. 
Na té první jsou I barvy očí... vycházel jsem ze srnky a laně, červené působí více citlivě a teple. Zelené jsou spíše záhadné.
Jednotlivé detaily (účes, dekolt, ruce, tělo, nohy) můžeme samozřejmě kombinovat a měnit dle záměru.



První postava:
Hlava: Rozevlátý divoký účes působí nespoutaně
Stejně i zbytek užití kdy se nedrží kontury a jde do prostoru ukazuje na divokost

Druhá postava:
Tady jsem zkusil spíše vládcovský typ.
Hlava: účes vzhůru prodlužuje obličej a dává výraz vládce
Ramena: To tady podtrhává i výčnělkovité zahalení ramen
Nohy: Pokud se užije pravidelně (stejně na obou nohách) evokuje to vzdáleně vysoké boty (punčochy), což může podtrhávat určitou sexualitu.




Třetí postava:
Zde jsem se snažil spíše o křehký romantický typ: 
Hlava: Zdánlivě prstýnkovitý účes dává jemnost, křehkost.
Spirálkovité zakončení šlahounů dává romantický nádech a zdobnost. 
Ruce: Krátké rukavičky, další jemný prvek, zvláště v kombinaci se spirálkami.
Nohy: "Vázané botky" římského stylu.

Čtvrtá postava:
Vznikla určitá přísnost, síla, kontrola.
Hlava: Podtrhuje to jakoby do "pevných copů" vlasy
Ruce: Dlouhé rukavice zase mohou působit jako prvek silné ženy
Všeobecně:
Zkusil jsem zároveň jak by vyznívala bříza, která je nejvíce specifická.
Určitá nerovnoměrnost v užití "březových skvrn" či olistění je třeba, aby postava působila přírodně a ne uměle.


Výběr byl následující:

Kůra na té první, přes prsa a na stehně, ta se mi líbí moc
Aplikace na krku jedna nebo čtyři, klín jedna
Na té třetí se mi líbí rukavičky, "punčochami" si nejsem jistá - dost se mi líbí ta čtvrtá varianta. Asi to budeme muset taky dát dohromady s nějakou fotkou, než se rozhodneme - třeba by prvek, co si vyberu, vůbec nevynikl
Celkově se mi nejvíce líbí první postava, a jen o kousek méně čtvrtá 


S prosbou:
Mám výčitky že ti do toho furt kecám, ale - nešlo by mi nechat moje vlasy? Tedy třeba s pár vpletenými listy. Je ještě maličko odlidštěnější, než jsem měla v plánu


Udělal jsem tedy návrh vlasů:



Zelené - dodržují striktnější koncept dryády, rostlinné víly, ale ten není zas tak nutný. Zelené vlasy připomínají spíše vodní řasy a spíše rusalky a spojení s vodou. A je tam i menší barevný kontrast což je o něco méně zajímavé.

Červenohnědé - pak ale přiznáváme ve vlasech něco jako srst, sám o sobe by mohl být prvek podivný, spojením s očima vzniká zvířecí prvek, který odkazuje spíše na divoženku, již ne čistě rostlinou, ale i s prvkem zvířecím. Pak by bylo dobré alespoň lehce naznačit srst i na skraních, případně lehce zabarvit noc do zvířecího. Může to být mnohem lehčeji než jsem to udělal.


Odpověď:

Proto jsem váhala s tou břízou, jestli by nebylo lepší nějaké teplé dřevo..zvířecí prvky bych tam moc nepletla a se zelenými vlasy to opravdu nebudu já 
co kdybychom udělali podzimní břízu?
bude mít zrzavé - žluté listy


Ač jsem tento návrh přijal, později jsem jej zamítl a do obrázku dostal červenou barvu skrze kořínky. Měl jsem obavu že podzim se spojuje se stářím, a tato nymfa měla být krásná, mladá, zelená.

Z fotek jsme vybrali dvě nejlepší. Přesněji jednu já a jednu ona. Rozhodl jsem se udělat náčrtek již v pozici a definitivní výběr udělat až potom.
























Tak jsem udělal nákres ze dvou obrázků, toho co jsi vybrala ty i já. A ukazuje se, že naopak že ten tvůj (druhý) vypadá nejlépe. Ruce v klíně představují spíše cudnost. Naopak vyzývavěji působí ten prst v puse, což je možná na vílu trochu moc. 

Jde jen o náčrtky, celkový náhled na postavu.

Bylo rozhodnuto:

Ten poslední je fakt nádherný! 

Po nakreslení a několika finálních úpravách vzniklo finální dílko na formát A4. Jde o kresbu pastelkami. Samotná finální kresba představovala asi  5 hodin práce.


S laskavým svolením majitelky kresby, autor Ondřej Netík


Žádné komentáře:

Okomentovat