pátek 31. května 2013

Vyprávějte - rodiče dětem, přátelé přátelům

Lidové vypravěčství skoro zaniklo pod tlakem masmédií. Možná se zdá, že nemá smysl vyprávět, když příběhů je plná televize a knihkupectví. Ale opak je pravdou. To jsou příběhy pro masy, neosobní, podbízivé a pokřivené. Osobní příběh je úplně něco jiného.

Nevyužitý vypravěčský talent

Za svůj život jsem potkal mnoho vypravěčů, kteří psali do šuplíku. A další, kteří ani netušili, jak dramatický a tvořivý mají talent. Jenže tato doba nepotřebuje vypravěčů. Mají příliš velkou moc ovlivňovat lidi a při tom nejsou kontrolovatelní.
Kontrolované školství a kultura vzniklá z konzumu a peněz, to je žádané. Vypravěčská moc je zneužita k otupení davu v nekonečných ságách u televize. A pokud se některý z vypravěčů dostane až k prosazení svého díla masově, pak se buď přizpůsobí davu a jeho touze po konzumu (nepřemýšlení), nebo zůstává jeho dílo kdesi na okraji intelektuální avantgardy.
Ne, cesta prosazení je trnitá, namáhavá a ve výsledku nevděčná. Mluvím ze své zkušenosti, jak těžké je napsat dílo, ve kterém je dostatečný prostor pro sdělení hloubky vlastních myšlenek a duše, a při tom udržíte zajímavost i pro dav, který nechce přemýšlet, jen být baven. Ta cesta není jen trnitá, ale může zabít duši vypravěče.
A pak je tu druhý problém. Média nepotřebují mnoho vypravěčů. Vybírají si jen ty nejlepší. A i těch pár míst kolikrát obsadí zahraniční (někdy i méně kvalitní) autoři a díla. Porovnání přináší mnohým vypravěčům frustraci, a prohlubuje jejich nejistotu o kvalitě své schopnosti. A tak jejich talent končí v šuplíku.



Lokální vypravěči

Kurzy autorského psaní jsou zajímavé, ale nic neřeší. Nikdo nepotřebuje další spisovatele příběhů. Až na výjimky to neuživí ani současné. Je to jen na čas drahý koníček.
A přesto někde ti mlčící vypravěči chybí. V rodinách a mezi přáteli. Vypravěčství je jedna z nejkreativnějších schopností, která může být rozdávána ostatním jako obrovský dar. Přitom na této úrovni nemusíte být vynikající, úplně postačí být dobrý. O kolika lidech se říká, ten hezky kreslí, a přesto jejich díla nebudou nikdy zdobit galerie? Kolik lidí potěší přátelé hrou na hudební nástroj, ač nemají na to hrát ve filharmonii? Proč vypravěči tak výjimečně vypráví pro radost přátelům, rodině? ZMĚŇME TO!

Přestaňte tvořit do šuplíku. Přestaňte si psát sami pro sebe. Vylezte z bezpečí svých snů a skočte do divokých vln živého vyprávění. Před skutečné posluchače. Rozdávejte radost i prožitek v nekonečných soukromých příbězích. Já vám poradím, jak na to.


Interaktivní vypravěčství

Proč vyprávět interaktivně. Protože to má několik velmi výrazných výhod.

  • Je to snadnější než obvyklé vyprávění - systém tohoto vyprávění výrazně zapojuje posluchače, kteří pomáhají s tvorbou příběhu. Nejsou tak v pasivní roli, ale aktivně se baví.
  • Prohlubuje prožitek posluchačů z příběhu díky jejich osobnímu zapojení. Příběh je tak pro ně mnohem osobnější. Prohloubení prožitku znamená také snadnější úspěch a spokojenost.
  • Vzniká osobní příběh který je ušitý na míru posluchačům, jejich touze, představám i potřebám. Jejich zájmům. Nemůže být nic osobnějšího, než když vaše pocity  jsou zároveň pocity hrdiny příběhu.
  • Z vyprávění se stává hra. Zábavná společenská a neopakovatelná hra, ve které se poznáte i navzájem. Není k ní potřeba žádné speciální vybavení, které by jste již doma neměli.

Jak už jsem řekl výše, je "interaktivní vyprávění" snadnější než klasické vyprávění. Už to je důvod, proč to zkusit. Touto cestou zmenšíte vliv médií na svůj život i život svých dětí. Zažijete mnoho zajímavých dobrodružství s přáteli.

Pomoci návratu "lidových vypravěčů" jsem si dal jako jeden z úkolů a svých cílů. Protože v tom vidím nejen smysl, ale hlavně obrovský potenciál. I proto se snažím usnadnit začátečníkům cestu.

Vydal jsem příručku interaktivního vypravěčství, která je shrnutím většiny technik a zkušeností, které jsem nasbíral za posledních dvacet let. Díky ní snadněji rozvinete svůj potenciál a budete vědět jak reagovat na některé situace, které jsou pro tuto hru typické.


Jako další krok pro podporu vypravěčů je IMAGINÁRIUM. Vypravěčské hry se vždy řídí určitým systémem pravidel, které specifikují práva hráčů zasahovat do příběhů a způsob jakým se do příběhu zapojuje náhoda. Náhodný prvek dává akcím a událostem riziko a nejistotu. Je to velmi důležitý prvek.
Na našem trhu je hned několik systémů, které umožňují vést vypravěčské hry. Ale ne každý je odhodlán v začátku investovat. Navíc, těžko vyberete který, když neznáte ještě požadavky svých posluchačů a jaké prostředí by vyhovovalo vašemu příběhu.
Právě proto jsem vytvořil IMAGINÁRIUM, které jsem dal zdarma k dispozici všem vypravěčům. Jde o jednoduchý systém, který nebude nijak výrazně ovlivňovat váš příběh, nechá vám i vašim posluchačům svobodu pro tvorbu. Můžete jej využít v počátku, než si pořídíte jiný, ale přesto věřím, že mnozí u něj zůstanete. Můžete si jej stáhnout třeba hned.
A pokud se mi chcete nějak revanšovat, za práci na Imagináriu, pak si kupte některou mou knížku. Třeba vypravěčství. A nebo prostě vyprávějte zajímavé příběhy.






Žádné komentáře:

Okomentovat